top of page
Väinölinnan reitti

Opastettu reitti Täällä Pohjantähden alla -trilogian taustamaisemiin.

Väinö Linnan reitti

Kirjallisuusfestivaali Urjalassa.
Vuoden 2024 teemana on Totuus.

Pentinkulma sai asukkaansa ja tarinansa Väinö Linnan kynästä. Kun urjalalainen kirjailija päätti aikanaan itse johdattaa lukijansa Täällä Pohjantähden alla -trilogian taustamaisemiin Urjalaan, sai Väinö Linnan reitti näin alkunsa. Perinne elää vielä tänäkin päivänä.

–Opastettu Väinö Linnan reitti sopii kaikille historiasta ja kirjallisuudesta kiinnostuneille, jotka haluavat elämyksellisen matkan suomalaisen klassikkoteoksen maisemiin, kertoo oppaana toimiva Marja-Riitta Touru.

Reitti taittuu bussilla ja se aloitetaan kirjastolta, jossa on esillä Väinö Linnan työhuone. Matkan varrella pysähdytään muun muassa Ittellisen pirtille ja Koskelan torppaan. Reitin voi kulkea myös itsenäisesti opaskirjan avulla ja myöhemmin syksyllä on tulossa myös mobiiliopastus. Touru kertoo, että reitillä käy monenlaisia ryhmiä: erilaisia yhdistyksiä ja kirjallisuuspiirejä, mutta myös ystäväporukoita, lapsia ja nuoria.

Muutamasta tärpistä kiinnostuneelle Touru suosittelee omaehtoista tutustumista Ittellisen pirtin pihapiiriin ja Koskelaan, jotka sijaitsevat lähellä toisiaan.

– Synnyinkodin paikka on myös hieno. Maisema kallion kupeessa johdattaa siihen, millainen Väinö Linnan elinympäristö oli hänen ensimmäisinä vuosinaan. Kirkko ja hautausmaa ovat niin ikään tutustumisen arvoisia kohteita, vinkkaa Touru.

Nyt myös: Väinö Linnan reitin mobiiliopas

Mobiiliopas esittelee Väinö Linnan reitin kohteet tarinasoittimen avulla. Pääosin kohteet ovat yleisöltä suljettuja. Mobiilioppaan avulla on mahdollisuus päästä tutustumaan myös näihin kohteisiin valokuvamateriaalin kautta.

OPASTETUT KIERROKSET
alkaen 120 € 2 h / max 50 hlöä

Marja-Riitta Touru, p. 040 744 4184,
marja-riitta.touru@edu.urjala.fi tai
urjalanmatkailuoppaat@gmail.com

Ittellisen_pirtin_rauhaa_Väinö_Linnan_
Ajo-ohje ja kartta (alla)

Väinö Linnan reitti on 25 km:n pituinen, ja soveltuu mainiosti kuljettavaksi paitsi autolla myös vaikkapa polkupyörällä. Reitin lähtöpiste on Pentinkulman motelli valtatie 9:n varrella (Turku-Tampere -tie). Motellin ravintolan aulasta, Urjalan kunnan Info-telineestä, saat Väinö Linnan reitin esitteen. Motellilta lähdet oikealle, kohti Tamperetta. Käänny heti ensimmäisestä risteyksestä vasemmalle Punkalaitumentielle. Jatka sitä n. 2 km kunnes tulet Halkivahantien risteykseen. Käänny siitä oikealle.

Aja Velkalan kylän halki ja käänny n. 2 km:n jälkeen viitoituksen osoittamaan suuntaan oikealle Taipaleentielle. Mutkan ja alamäen jälkeen näet oikealle kääntyvän Linnantien, jonka alkupäässä on pysäköintipaikka. Siihen voit jättää autosi. Jatka sitten jalkapatikassa Linnantietä noin 100 metriä. Vasemmalla olevan kallion jälkeen ovat Väinö Linnan syntymäkodin rauniot. Paikalla olevat opastetaulut johdattavat kulkuasi.

Palaa takaisin pysäköintipaikalle, käänny vasemmalle Taipaleentielle tulosuuntaasi. Käänny Taipaleentien ja Halkivahantien risteyksestä oikealle. Silta, jonka hetken kuluttua ylität, on ollut sen kuvitteellisen sillan mallina, jolla kartanon paroni surmattiin Täällä Pohjantähden alla -teoksessa. Vasemmalla puolen tietä on Honkolan kartano. Kartanoon voit tutustua ainoastaan valtuutetun oppaan johtamalla ryhmäretkellä, mutta etäisyydenkin päästä saat siitä käsityksen.

Jatka Halkivahantietä noin 1 km kunnes näet oikealla puolen tietä Honkolan koulun rauniot. Tässä oli Väinö Linnan koulu. Aja pihaan katsomaan aluetta lähemmin. Pienempi rakennus on yhä pystyssä. Siellä on kyläläisten monitoimitila, ja voi olla, että osut paikalle sellaiseen aikaan, että siellä on muutakin nähtävää, näyttely tms.

Palaa Halkivahantietä takaisin tulosuuntaasi ja käänny ennen kartanoa pikku risteyksestä oikealle Patetuntielle ja siitä heti vasemmalle Torpparintielle. Noin 100metrin päässä tien oikealla puolella on Kankaanpäänmäen puolustusvarustusta esittelevä kyltti, jonka luota lähtee puolustusvarustukselle johtava polku. Tutustuttuasi siihen, jatka Torpparintietä eteenpäin vajaa 100m. Tulet paikalle, jossa mäen päällä vasemmalla on sijainnut Honkolan työväenyhdistys Voiman talo.

Tutustuttuasi taloon, käänny takaisin tulosuuntaan ja lähde etenemään risteyksestä Patetuntiet pitkin. Aivan tien alussa, oikealla mäen päällä on Honkolan VPK:n talo, joka on ollut Väinö Linnalle työväentalon mallina.

Jatka matkaasi Patetuntietä. Kuljet nyt halki tyypillisen hämäläisen torppari- ja mäkitupalaisalueen. Reittiin kuuluva käyntikohde on VPK:n talolta noin kilometrin päässä, tien vasemmalla puolella sijaitseva Ittellisen pirtti. Voit tutustua jykevän kiviaidan ympäröimään pihapiiriin ja aistia voimakkaasti menneen ajan läsnäolon.

Kulje edelleen pitkin Patetuntietä. Kierreltyäsi noin puolen kilometrin matkan mäkiä ja mutkia näet vasemmalla Koskelan tienoon, torpan pihapiireineen. Tutustuttuasi siihen jatka matkaasi edelleen Patetuntietä pitkin kunnes tulet Pappilantien risteykseen. Käänny risteyksestä jyrkästi vasemmalle. Olet matkalla kohti pappilaa, ja kuljet pitkin Jussin taksvärkkitietä. Pappilan näet tien päässä kääntyessäsi jyrkästi vasemmalle Vahostentielle.

Jatkaessasi matkaasi pitkin Vahostentietä näet oikealla puolellasi Honkolan kartanon rakennuksia ja alueita. Opastetaulut kertovat Sinulle lisää. Tietä myöten tulet jälleen Halkivahantielle, joka onkin Sinulle jo tuttu. Käänny oikealle ja palaa valtatie 9:n risteykseen. Jatka risteyksestä suoraan ja käänny mäen päältä vasemmalle kohti Urjalan keskustaa Laukeelaa. Vasemmalla näet Urjalan kirkon, oikealla keltaisen Säätiötalon. Reitin viimeinen kohde, Väinö Linnan työhuone, sijaitsee aivan kirkon läheisyydessä Urjalan kirjastossa.

Väinö Linnan reitti Googlen karttapalvelussa.